Week 6

Op welke wijze speelt het proportiesysteem een rol in de kwaliteit van de lichttoetreding?

1. Situering

Zoals op onderstaande afbeelding van google maps te zien, is de abdij noordoostelijk georiƫnteerd. Dit is belangrijk om te weten, indien er gekeken wordt naar de zon inval. De meeste zon zal binnentreden via de tuinzijdes, welke is aangeduid met een rode pijl. Het witte vierkant duidt de aanbouw van Dom Hans van der Laan aan.



2. Beleving van het licht in de Abdij van Dom Hans van der Laan

  • Crypte (ruimte onder de Abdijkerk)

De eenvoudige betonnen trappen die lopen naar de crypte van de Abdij zorgen voor lijnen van licht en schaduw. Dit komt omdat het een brede wenteltrap is, waarvan alle treden een andere vorm hebben, die zo onder een schuinte gesitueerd is, dat je driehoekige lichtbanen op de trap krijgt bij het draaien van de zon. Door middel van deze lichtbanen, laat van der Laan je de gemakkelijkste routing zien. Wanneer je de lichte driehoeken van de trap volgt, zijn de aantreden breder, dus gemakkelijker te belopen. Zoals te zien op de onderste foto, is het een redelijk steile trap.

 

 

De weg wijze via het licht, gebruik van der Laan vaker bij zijn trappen. Een ander voorbeeld staat hieronder afgebeeld.

Betonnen trap naar boven, geleidt door licht

 

De trap naar de crypte toe, leidde de meest gangbare weg op de treden. Deze trap leidt je de weg naar boven toe, door het licht te volgen. Dit is hetzelfde principe, alleen op een andere manier vertolkt.

Ook in de crypte zelf wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het binnenvallende licht. De witte kolommen zorgen voor weerkaatsing van het licht, waardoor de grijze banken oplichten. De crypte zelf oogt donker, vandaar het lichte interieur.

De lichte invulling van de crypte

  • Boven kerk

In de boven kerk, zijn bovenin verschillende rechthoekige ramen geplaatst. Als het licht komt vanuit deze ramen. Aan de zijkanten van de gebedsplaats zijn open galerijen, waar enkel diffuus licht vanuit de open ruimte komt.

 

Aan het einde van de dag / begin van de avond (zuidwesten), staat de zon zo gesitueerd dat hij recht inschijnt in de vierhoekige ramen en een bundel van zuiver licht vormt in de kerk. Dit geeft een sacrale sfeer.
 

Lichtbundels die schijnen in de Abdijkerk

 

Bij een sprekersplaats in de Abdij zorgen de stijlen voor een religieus effect. Er schijnt een kruis op het houten blok. Dit gebeurd verspreid over de gehele ruimte.

Lichtinval bij sprekersplaats
 

Hoe verhoud het plastisch getal zich in de ruimtes?
 

 





Hoe is de routing intern en extern geregeld?

 



3D-isometrie van de situatie
 
Benadering vanaf de straat
 
Ingang Abdij Kerk
 
Interne routing


Wat zijn de gebruikte materialen en hoe worden deze toegepast?

Voor de abdijkerk gebruikte Van der Laan vooral baksteen, natuursteen, beton en hout. Al deze materialen hadden of kregen een grijstint. Enkel het plafond, wat van hout is, behield zijn donkerbruine kleur.

De vloer en het altaar zijn van natuursteen, beide wel in verschillende tinten grijs. Daarnaast zijn de kolommen en wanden van baksteen, deze zijn ook in een grijstint gesausd. Ook het houtwerk tussen de kolommen is van hout en ook deze zijn grijs. Wat overblijft is dan nog het meubilair. Dit zijn de bankjes waar de monniken en andere aanwezigen de mis op kunnen bijwonen. Deze bankjes zijn ook van hout gemaakt, in tegenstelling tot het plafond hebben de houten bankjes wel een grijstint gekregen.

Materiaal van het plafond in de kerk

Het altaar van natuursteen

Het contrast van het natuursteen met het baksteen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten